Berga crearà un espai de coworking vinculat a la comunicació per convertir-se en un punt de referència de l'emprenedoria al Berguedà

Última revisió 28-01-2022 12:57
04/11/2021

L’Ajuntament de Berga i l’Agència de Desenvolupament del Berguedà treballen per impulsar un projecte conjunt de coworking dedicat a l’àmbit de la comunicació en la ubicació que ocupaven els estudis de Ràdio Berga.

El projecte consisteix en habilitar un espai de treball compartit per tal que professionals independents del sector de la comunicació (periodisme, publicitat, màrqueting, disseny gràfic, etc.) puguin compartir una mateixa oficina amb l’objectiu de fomentar l’emprenedoria, la col·laboració i el treball en un espai comunitari i multidisciplinari.

El projecte també contempla la idea de mantenir els estudis de ràdio en l’emplaçament actual del passeig de la Pau per poder fer-ne ús en el moment que sigui possible reactivar l’emissora. Així doncs, la iniciativa pretén que ambdues activitats, l’espai de coworking i la ràdio municipal, puguin conviure en un mateix espai per tal de retroalimentar-se.

L’alcalde de Berga, Ivan Sànchez, ha explicat que “el consistori i l’agència havien detectat la necessitat de generar un espai de coworking a la ciutat, però no disposàvem d’espais propis que reunissin les condicions adequades i vam creure que el local de Ràdio Berga era una oportunitat molt bona per poder combinar les dues activitats”.

Foment de l’emprenedoria

La creació d’aquest espai de coworking també persegueix l’objectiu d’esdevenir un punt de referència de l’emprenedoria al Berguedà, ja que l’Agència de Desenvolupament del Berguedà està treballant per implementar una xarxa d’espais de treball compartit al baix Berguedà (Gironella), el Berguedà Centre (Berga) i l’Alt Berguedà (Cercs).

L’Agència de Desenvolupament del Berguedà traslladarà el personal de l’equip d’emprenedoria al nou local de coworking de Berga i s’ocuparà de la gestió i dinamització de l’espai. El president de l’agència, Lluís Vall, s’ha mostrat convençut de la viabilitat del projecte i ha comentat que “poder oferir el servei d’emprenedoria en aquest espai és positiu perquè les persones que vulguin emprendre es relacionin amb altres professionals i es puguin generar projectes conjunts”. Lluís Vall també s’ha referit a l’especialització del projecte en l’àmbit comunicatiu i al fet que el local disposi de dos estudis de ràdio. Per a Vall, “aquesta singularitat fa que el coworking es pugui adreçar sobretot a treballadors liberals de la comunicació i que puguin nodrir-se els uns als altres”.

L’espai de coworking de Berga permetria el treball simultani d’una dotzena de persones, però aquesta xifra podria ser major en funció de les hores d’ocupació de l’espai de les persones que en facin ús. Ambdues administracions treballen amb la previsió de portar a terme els treballs d’adequació de l’espai durant els pròxims mesos i posar en marxa el projecte durant el primer trimestre de 2022. Pel que fa al finançament del projecte, l’Ajuntament de Berga continuarà assumint la despesa mensual del lloguer del local, mentre que l’Agència de Desenvolupament del Berguedà es farà càrrec d’una part de les despeses d’adequació de l’espai.

La ràdio municipal

La Llei de comunicació audiovisual de Catalunya estableix que els consistoris han de dur a terme una gestió directa de les emissores i impedeix la cessió de l’explotació a empreses privades. L’Ajuntament de Berga té la voluntat de reactivar l’emissora municipal, però la manca de personal i estructura impossibiliten la posada en marxa del servei de forma immediata. L’alcalde i regidor de Comunicació, Ivan Sànchez, s’ha referit a sentències judicials recents contràries a l’externalització dels continguts de les emissores municipals i ha comentat que “no volem fer cap pas en fals i volem que quan es pugui reactivar la ràdio es faci amb totes les garanties”.

El novembre de l’any passat, el consistori va procedir al desmuntatge de part de l’equip d’emissió per traslladar la seu de l’emissora a un espai municipal per estalviar-se el lloguer mensual del local del passeig de la Pau. Sànchez, ha dit que “en aquell moment vam creure que la millor opció era posar uns petits estudis de ràdio en un espai propi i, per això vam començar a actuar en el desmuntatge. En cap moment vam desmuntar l’estructura dels estudis per si sorgia una oportunitat i aquest projecte que presentem avui ens ha permès mantenir els estudis de ràdio i crear l’espai de coworking en el mateix emplaçament”.

El consistori preveu muntar novament els aparells d’emissió i renovar part dels equips tècnics que havien quedat obsolets. Això facilitarà que professionals autònoms o freelances de la comunicació que siguin usuaris de l’espai de coworking també puguin fer ús dels estudis de ràdio per generar continguts d’àudio, etc.

Lluís Vall (ADBerguedà) i Ivan Sànchez (AjBerga) en la presentació del projecte de coworking