Inici

Notícies

Calendari Calendari
  • Berga organitza una marató cultural per mostrar la riquesa del teixit associatiu local amb activitats lúdiques, festives i culturals el 25 i 26 de setembre
    Data de publicació: 17.09.20

    Berga celebrarà una marató cultural dedicada al teixit associatiu local que es farà el 25 i 26 de setembre, a la Font del Ros. Es tracta d’una proposta duta a terme per catorze entitats berguedanes que comptarà amb la col·laboració i el suport logístic de diverses àrees de l’Ajuntament de Berga. L’objectiu de l’esdeveniment és mostrar al veïnat de la ciutat la riquesa i diversitat d’activitats que porten a terme les associacions de diferents àmbits. La marató és un projecte que forma part del Pla de Xoc de Berga, ja que permetrà a les entitats recaptar fons per sufragar la davallada d’ingressos que han patit a causa de la suspensió d’esdeveniments per la crisi sanitària de la Covid-19. La jornada també comptarà amb la participació de músics i punxadiscos locals per donar suport als artistes berguedans.

    Jornada cultural i festiva per a tothom

    La marató comptarà amb gairebé una quinzena d’activitats lúdiques, festives i culturals per a tots els públics. En concret, s’han programat activitats relacionades amb el teatre, el cinema, la música i les sardanes. També hi haurà concursos, jocs i àpats populars, entre d’altres. L’esdeveniment es desenvoluparà de forma simultània en dos espais diferenciats, la plaça Font del Ros i el parc de les Aubes. En cas de pluja, els actes se suspendran.

    Vetllada cultural

    Les activitats s’iniciaran el divendres, 25 de setembre, amb una mostra de teatre musical interpretada per membres de Munt d’Arts. A continuació, l’entitat Ben Anats realitzarà un concurs de coneixements de cultura general sobre Berga i el Berguedà, a través de la plataforma Kahoot. Òmnium Berguedà clourà la jornada amb la projecció del documental A prop de casa. La lluita per no desaparèixer sota el pantà de La Baells. Es tracta d’una peça audiovisual sobre la construcció de l’embassament berguedà i el trasllat del poble de Sant Salvador de la Vedella a Sant Jordi de Cercs. Les activitats es faran de 7 de la tarda a 11 de la nit, a la plaça Font del Ros.

    Diversitat de propostes

    El dissabte, 26 de setembre, hi haurà jocs per a totes les edats i dinamització teatral d’11 del matí a 2 del migdia, a càrrec de la Cia. de Jocs l’Anònima, el grup de teatre infantil i juvenil del Teatre Patronat i el suport de Punt i Seguit. La Bauma dels Encantats organitzarà una gimcana, de 6 a 8 de la tarda. Aquestes activitats es faran al parc de les Aubes.

    A la plaça Font del Ros, els actes començaran a les 12 del migdia amb un taller de sardanes realitzat per la Colla Sardanista Cim d’Estela. Tot seguit, la Berguedana de Folklore Total oferirà un vermut musical i després hi haurà un dinar elaborat pels Castellers de Berga que consistirà en una fideuada amb bolets. L’hora del cafè estarà amenitzada pels músics Mariona Puig i Arnau Martín. Posteriorment, hi haurà les actuacions musicals dels grups Cafè Trio i Format 3 fins a les 9 del vespre.

    L’AEIG Santa Maria de Queralt i Geralda de Portella s’encarregarà de preparar el sopar que també comptarà amb opció per a persones amb celiaquia i persones veganes. L’àpat estarà amenitzat pel duet d’artistes Titot i David Rosell. A partir de les 10 de la nit, hi haurà un karaoke organitzat per la Berguedana de Thash i els punxadiscos PD YU i PD Toni Malé tancaran la jornada amb una sessió musical fins a 2/4 de 2 de la matinada.

    Venda d’entrades

    Els àpats populars i les actuacions musicals de la marató cultural seran de pagament i la venda d’entrades es farà de forma anticipada, però també es podran adquirir els tiquets el mateix dia dels esdeveniments. La tipologia d’entrades serà la següent:

    - Tiquet pel dinar popular: 5 €
    - Tiquet pel sopar popular + concert amb Titot i David Rosell: 5 €
    - Concerts de Pep i Maria José Quintet + Format 3 + PD YU i PD Toni Malé: 5 €
    - Tiquet: dinar i sopar popular + concerts: Titot i David Rosell, Pep i Maria José Quintet, Format 3, karaoke i PD YU i PD Toni Malé: 12 €

    Els tiquets es posaran a la venda anticipadament a partir del 18 de setembre i es podran adquirir fins a les 2 del migdia del 25 de setembre als forns de pa Lluís Millet i Font del Ros i al bar Cal Negre. També es podran comprar al local dels Castellers de Berga (Cinema Catalunya) el 18 de setembre, de 8 de la tarda a 10 de la nit. També hi haurà entrades a la venda al recinte habilitat a la plaça Font del Ros el 25 de setembre (a partir de 2/4 de 7 de la tarda) i el 26 de setembre (a partir de 2/4 de 12 del matí).

    Mesures de seguretat per la Covid-19

    L’organització de la marató cultural adoptarà mesures per garantir el desenvolupament de les activitats amb seguretat. Els espais de la plaça Font del Ros i el parc de les Aubes estaran delimitats i s’habilitaran accessos per controlar l’aforament. A més, es prendrà la temperatura al públic assistent, caldrà fer ús de la mascareta obligatòriament, desinfectar-se les mans i mantenir la distància interpersonal.

    Organització de la marató

    La marató cultural comptarà amb la participació de les associacions i entitats següents: Munt d’Arts, La Bauma dels Encantats, Òmnium Berguedà, Ben Anats, Punt i Seguit, Castellers de Berga, Berguedana de Folklore Total, Casal Panxo, La Berguedana de Thash, Colla Sardanista Cim d’Estela, Cia. de Jocs l’Anònima i AEIG Santa Maria de Queralt i Geralda de Portella. També comptarà amb la col·laboració de l'Associació de Veïns Font del Ros i els grups de Teatre del Patronat.

    El material de difusió de l’esdeveniment ha estat dissenyat per la il·lustradora Marta Castro.






  • La Policia Local de Berga ha realitzat més d’un miler de serveis durant els mesos de juliol i agost de 2020
    Data de publicació: 16.09.20

    La Policia Local de Berga ha realitzat 1.289 serveis durant els mesos de juliol i agost de 2020. La xifra prové del programa gestor de serveis i incidències que utilitza el cos policial des de l’agost de l’any passat per registrar els serveis realitzats pel personal durant els diferents torns. Del total de serveis recollits pel sistema informàtic, 570 han estat efectuats durant el mes de juliol i 719 durant l’agost. Més de la meitat dels serveis corresponen a tasques realitzades en l’àmbit de la seguretat ciutadana. El cap de la Policia Local, Jaume Hernández, ha explicat que el programa de gestió de serveis els permet “extreure informació i dades més acotades per treballar les incidències de forma proactiva realitzant serveis planificats que tenen una durada concreta i que es van alternant durant l’any”. Hernández també s’ha referit a la situació de pandèmia viscuda, fet que ha comportat un augment de la sol·licitud de serveis. “No ha estat un estiu normal a causa de la Covid-19 i, en alguns casos, ens ha costat poder donar sortida a tots els serveis malgrat l’esforç de tots els efectius de la Policia Local a l’hora de respondre els requeriments de la població”. El cap de la policia ha agraït la col·laboració de la ciutadania durant aquests mesos.

    Origen dels serveis

    L’origen fa referència a l’agent (persona, organisme, entitat, etc.) que propicia l’inici de l’actuació o servei policial mitjançant un avís. Del nombre total d’actuacions realitzades durant el juliol (570), el 37,89% han estat requerides telefònicament; el 23,51% són serveis planificats, el 16,32% correspon a actuacions d’ofici, l’11,23% han estat demandades per altres cossos de seguretat, emergències i organismes, el 6,84% han estat peticionades per persones que s’han desplaçat fins a les oficines de la Policia Local situades a la plaça de Doctor Saló i el 4,21% han estat ordenades des de la prefectura.

    Pel que fa al mes d’agost, s’han registrat 719 serveis. Del total, el 35,05% han estat actuacions demandades telefònicament, el 20,31% són serveis planificats, el 16,7% han estat serveis demandats per altres cossos de seguretat, emergències i organismes, el 15,16% correspon a actuacions d’ofici, el 9,32% són accions promogudes per persones que han acudit a les dependències policials i el 8,21% han estat accions promogudes pel servei d’emergències 112.

    Àmbits d’actuació

    Els serveis registrats es classifiquen en 5 àmbits d’actuació: seguretat ciutadana, policia administrativa, trànsit, règim intern i policia judicial. Cal esmentar que un mateix servei pot incloure més d’un àmbit alhora, en funció de les actuacions que hagi requerit el servei en qüestió. D’aquesta manera, s’aprecia i es veu més concretament la tipologia del servei. Del total de serveis registrats durant el juliol, el 50,91% estaven vinculats a la seguretat ciutadana (447), el 24,15% al trànsit (212), el 21,53% a funcions de policia administrativa (189), l’1,94% a accions de règim intern (17) i l’1,48% a serveis d’àmbit judicial (13).

    Pel que fa al mes d’agost, les xifres són similars i la distribució de serveis per àmbits es manté igual que el mes anterior. En aquest cas, del total de serveis, el 55,17% corresponen a la seguretat ciutadana (592), el 23,30% són actuacions de trànsit (250), el 19,57% són serveis de policia administrativa (210), l’1,40% són accions de règim intern (15) i el 0,56% són tasques efectuades en matèria judicial (6).

    Seguretat ciutadana

    La seguretat ciutadana són accions que permeten l’anticipació i la gestió de les emergències, així com el suport i l’atenció a la ciutadania. Al juliol, la Policia Local va realitzar 447 serveis en aquest àmbit. En concret, es van atendre 140 queixes i conflictes veïnals, es van respondre 60 peticions d’ajuda i auxili a la ciutadania, es van realitzar 49 identificacions de persones, es van muntar 47 punts estàtics de control i es van efectuar 35 col·laboracions amb altres cossos i serveis d’emergències. També es van realitzar altres tipus d’accions amb menor proporció o incidència relacionades amb actes vandàlics, baralles, ocupació d’habitatges, tinença de drogues, robatoris i furts, violència en l’àmbit de la llar i violència de gènere, entre d’altres.

    En referència al mes d’agost, es van registrar 592 serveis relacionats amb la seguretat ciutadana. Les accions més realitzades van ser les següents: l’atenció de queixes i/o conflictes veïnals (172), la prestació d’auxili i ajuda a la ciutadania (90), la identificació de persones (88), la col·laboració amb altres cossos i serveis d’emergències (60) i l’habilitació de punts estàtics de control (54).

    Policia administrativa

    La Policia Local també exerceix funcions en matèria administrativa entre les que s’inclouen vetllar pel compliment de les ordenances, bans i resolucions municipals, etc. El mes de juliol, el cos policial va fer 189 serveis en l’àmbit esmentat. Les actuacions amb un major nombre de serveis van ser les gestions d’àmbit administratiu (58), els serveis amb animals (31), l’avís o identificació d’anomalies a la via pública (25), els serveis relacionats amb establiments, indústria i comerç (20) i les accions d’urbanisme i obres (15). Altres actuacions destacades van ser la gestió per residus a la via pública, la comprovació de llicències de gual, les infraccions vinculades a l’ordenança de civisme i la llei de seguretat ciutadana o les comprovacions de xips d’animals domèstics, entre d’altres.

    A l’agost es van registrar 210 serveis en matèria administrativa. Les actuacions més realitzades van ser: les gestions o tramitacions administratives (77), l’avís o identificació d’anomalies a la via pública (41), els serveis amb animals (24), els serveis d’establiments, indústria i comerç (19) i les gestions per residus a la via pública (12).

    Trànsit

    El cos policial també realitza actuacions dirigides a garantir la seguretat viària al municipi que inclouen la ordenació del trànsit, la intervenció en accidents, les tasques d’educació viària o la denuncia d’infraccions, entre d’altres. Al juliol es van registrar 212 serveis en matèria de trànsit. Les actuacions més realitzades van ser sobre disciplina viària (68), els serveis de senyalització vial (38), els controls de velocitat (18) i la senyalització d’ocupacions de la via pública sol·licitades per particulars (14). La Policia Local també va intervenir en accidents de trànsit amb danys, amb ferits i sense ferits, va realitzar controls d’alcoholèmia, drogues, sorolls i fums, va atendre requeriments de guals, va gestionar serveis amb vehicles abandonats i també es va ocupar de la senyalització del mercat municipal, entre d’altres.

    Pel que a les xifres d’agost, es van fer 210 serveis relacionats amb el trànsit. Els més destacats van ser l’habilitació de controls de sorolls i fums (58), les accions relacionades amb la disciplina viària (58), les tasques de senyalització vial (39) i l’atenció de peticions d’assistència i ajuda (14).

    Règim intern

    Les accions de règim estan relacionades amb la quotidianitat i el funcionament diari de la Policia Local. Es tracta de la provisió de material, la reposició de carburant per a la flota de vehicles i la neteja dels vehicles policials. En aquest sentit, al juliol es van realitzar 17 serveis de règim intern, mentre que a l’agost se’n van fer 15.

    Policia judicial

    La Policia Local també s’encarrega d’auxiliar les autoritats judicials en la investigació de delictes, el descobriment o la detenció de delinqüents quan ha estat requerida per realitzar aquestes tasques. Al juliol, es van registrar 13 actuacions d’àmbit judicial consistents en citacions i altres gestions judicials (7), delictes contra el patrimoni (1), delictes contra la seguretat del trànsit (2) i suport judicial (3). A l’agost la xifra va ser inferior i es va situar en 6 serveis. En aquest cas, la Policia Local va ser requerida per realitzar 4 citacions i esbrinaments, així com per a la citació judicial de 2 delictes contra la seguretat del trànsit.

    Resultat de serveis realitzats

    Del total de serveis requerits durant el mes de juliol (570), la Policia Local va atendre el 92,78%, mentre que el 6,87% no es va poder realitzar i el 0,35% restant correspon a serveis anul·lats. Els dies de la setmana en què es van registrar més serveis van ser el dimecres (88), el dijous (89) i el divendres (108). Pel que fa a l’agost, el cos policial va donar resposta al 92,78% dels serveis peticionats, però no va poder atendre el 6,39%. El 0,83% van ser serveis anul·lats. Els dies de més activitat van ser divendres (124), dissabte (142) i diumenge (108).




Ajuntament de Berga · Plaça de Sant Pere, 1 · 08600 Berga
Tel. 93 821 43 33 · Fax. 93 821 17 87 · berga@ajberga.cat
Amb la col·laboració:  Ajuntament de Berga