Inici

Berga posa en marxa la primera convocatòria de pressupostos participatius de la ciutat amb una dotació prevista de 30.000€

Foto presentació pressupostos participatius 2020
Ampliar en una finestra emergent Roser Valverde, Marc Marginet i Abel Garcia durant la presentació dels pressupostos participatius
Data de publicació: 02.10.19
L’Ajuntament de Berga impulsarà la primera convocatòria de pressupostos participatius a la ciutat. El pressupost participatiu és una eina de participació ciutadana que el consistori posarà a disposició dels veïns i veïnes per tal que decideixin a quins projectes o activitats prefereixen destinar una part del proper pressupost públic municipal. La iniciativa és una prova pilot a la qual s’hi destinarà una partida econòmica de 30.000€. El consistori preveu portar a terme aquest projecte durant l’últim trimestre de l’any i inclourà les fases següents: presentació pública del projecte, formulació de propostes, valoració de propostes, votació popular i presentació del resultat de la votació. La regidora de Participació Popular, Roser Valverde, ha comentat que “es tracta d’una prova que es realitza per primera vegada i, si l’any que ve tenim l’ocasió de repetir-ho, haurem de valorar la resposta que ha tingut i si és possible mantenir i, fins i tot, augmentar la partida pressupostària destinada al projecte”. Els pressupostos participatius és un projecte desenvolupat per l’àrea de Participació Popular que ha comptat amb el treball conjunt dels diferents grups municipals que formen part del consistori berguedà.

Presentació del projecte

Un dels objectius principals d’aquesta iniciativa és fomentar la participació per tal que els veïns i veïnes puguin formular propostes i actuacions que considerin necessàries per millorar diversos aspectes del municipi. Per això, es realitzarà una sessió informativa oberta a la ciutadania el dimarts, 8 d’octubre, a 2/4 de 8 de la tarda, a la Sala de Plens de l’Ajuntament de Berga. Tanmateix, s’han programat una sèrie de trobades per donar a conèixer la iniciativa entre les entitats que formen part del teixit associatiu local. En aquest sentit, el regidor del PSC, Abel Garcia, ha destacat “l’oportunitat que suposa aquest projecte per fer un pas més en l’àmbit de la participació ciutadana i aconseguir que aquella gent que habitualment no participa, pugui fer-ho a través d’aquesta iniciativa que esperem que tingui moltes propostes”.

Formulació de propostes

Les propostes formulades hauran de complir una sèrie de requisits per a què puguin ser valorades. D’una banda, hauran de ser concretes, d’interès general, de competència municipal i avaluables econòmicament. D’altra banda, les propostes hauran d’estar relacionades amb projectes d’inversió en equipaments o espais públics, però no podran plantejar-se actuacions que formin part de les despeses ordinàries del consistori. A més, les propostes hauran de tenir un cost aproximat d’entre 1.000 i 20.000€. El regidor del grup municipal de Junts per Berga, Marc Marginet, ha explicat que “no és necessari fer propostes que exhaureixin l’import total del pressupost, sinó que es poden fer actuacions petites que permetin repartir la dotació econòmica. Per tant, com més se’n proposin i més variades siguin, millor”. Marginet també ha esmentat a mode d’exemple, algunes de les propostes formulades per la ciutadania d’altres municipis catalans on s’ha implementat la fórmula dels pressupostos participatius. Es tracta de propostes com per exemple: la millora del paviment asfàltic, l’adequació d’un itinerari saludable, la remodelació d’un parc infantil, l’increment de la seguretat dels vianants en determinades zones, la instal·lació de plafons informatius sobre la història de la ciutat, l’ampliació del mobiliari esportiu, la plantació de vegetació en espais públics o cobertura dels escocells dels arbres, etc.

Com es poden formalitzar les propostes?

Les persones majors de 16 anys empadronades a Berga i les entitats i associacions sense ànim de lucre inscrites al registre municipal podran participar-hi, formulant un màxim de dues propostes, en tots dos casos. Per fer-ho, caldrà emplenar un formulari disponible al web www.ajberga.cat i presentar-lo al registre general d’entrada de l’Ajuntament de Berga (Pl. St. Pere, 1), presencialment o a través d’Internet. Per tramitar les propostes online, caldrà disposar el certificat digital. El termini establert per a la formulació de propostes serà del 9 d’octubre al 3 de novembre.

Valoració de propostes

Un cop recollides les propostes, els serveis municipals de l’Ajuntament de Berga s’encarregaran de valorar i comprovar el compliment dels criteris establerts i de determinar la viabilitat tècnica, econòmica i jurídica de cadascuna de les aportacions realitzades pels veïns i veïnes. Aquesta fase del procés es portarà a terme del 4 al 22 de novembre.

Votació de les propostes

La votació de les propostes seleccionades es realitzarà del 2 al 15 de desembre. Les persones majors de 16 anys empadronades a Berga podran emetre el seu vot escollint un màxim de dues propostes. El consistori ha establert vuit punts de votació itinerants en dies i horaris diferents per facilitar l’accés i el dret de vot de la ciutadania. Els emplaçaments escollits són: l’Ajuntament de Berga, La Fira del Joc i de Nadal, l’Hotel d’Entitats, l’Escola La Valldan, la zona esportiva Toni Sabata, el Mercat Setmanal del Passeig de la Indústria, la Residència Sant Bernabé i el Teatre de Cal Rosal.

Presentació del resultat de la votació

El resultat del procés de votació es donarà a conèixer en un acte públic que es farà el 17 de desembre, a 2/4 de 8 del vespre a l’Ajuntament de Berga. Les propostes que hagin estat més votades, fins a esgotar la partida econòmica de 30.000€, s’executaran durant l’any 2020.

Documentació


Ajuntament de Berga · Plaça de Sant Pere, 1 · 08600 Berga
Tel. 93 821 43 33 · Fax. 93 821 17 87 · berga@ajberga.cat
Amb la col·laboració:  Ajuntament de Berga