Inici

Notícies

Calendari Calendari
  • Berga ha iniciat les obres d’adequació de la Torre de la Petita per aturar-ne la degradació i potenciar-ne el valor patrimonial
    Data de publicació: 24.02.20

    L’Ajuntament de Berga ha posat en marxa les obres d’intervenció a la zona de la Serra de la Petita per tal d’aturar el deteriorament dels elements que formen part de la fortificació carlina construïda al segle XIX. El projecte preveu la rehabilitació de la Torre de la Petita i l’adequació i consolidació dels murs del fossat, el cos de guàrdia i el polvorí del fortí. L’actuació també té l’objectiu de potenciar el seu valor patrimonial mitjançant la museïtzació de l’espai interior de la torre. Les obres ja han començat i tindran una durada aproximada de set mesos.

    Descripció de la rehabilitació de la torre

    D’una banda, es portaran a terme una sèrie d’actuacions per garantir la consolidació i posada en ús de la torre. En concret, es realitzarà el sanejament i la reparació dels murs exteriors que conformen la torre, així com les seves obertures. També es farà la impermeabilització de la terrassa per tal de recollir l’aigua de la pluja i evitar filtracions a l’interior de l’estructura. A més, se’n reconstruirà l’accés que es troba enderrocat parcialment, i també es reconstruirà el paviment de la terrassa. Paral·lelament, s’adequarà l’accés principal de la torre i els accessos de les troneres interiors. Tanmateix, es construirà un nou empostissat de fusta on es trobava l’original i s’instal·larà un sistema d’il·luminació a l’interior.

    Actuacions de consolidació del fortí

    Primerament, s’efectuarà una actuació de sanejament i reparació dels murs interiors del cos de guàrdia i el polvorí, de finals del segle XVIII. Posteriorment, es realitzarà la restauració i consolidació de la part exterior dels murs per evitar que es pugui produir l’enderrocament de la construcció. Això també comportarà el tancament dels accessos del cos de guàrdia i el polvorí.

    Adequació del camí d’accés a la fortificació

    La pista d’accés a la Torre de la Petita té una llargada aproximada d’un quilòmetre, una amplada de tres metres i un desnivell de noranta metres. Per evitar-ne el deteriorament, es formigonarà el primer tram del camí i la darrera pujada més pròxima a l’esplanada on es troba la torre. La resta del camí mantindrà la grava i s’habilitaran cunetes transversals fetes de formigó per reduir l’erosió del terreny.

    Terminis d’execució de les obres i pressupost

    Les obres de rehabilitació de la Torre de la Petita tindran una durada de set mesos, aproximadament. L’empresa Bergavià Obres S.L. ha estat l’empresa adjudicatària que s’encarregarà d’executar els treballs esmentats. El cost total del contracte és de 180.284,53 € i es finançarà amb fons propis de l’Ajuntament de Berga, la Diputació de Barcelona i el Ministeri de Cultura.

    Valor patrimonial del conjunt arquitectònic carlí

    El fortí de la Serra de la Petita va ser la construcció més singular del sistema defensiu carlí que envoltava la vila de Berga al segle XIX. L’any 1840 va ser el moment de màxima expansió del conjunt de fortificacions de la vila, concentrant 22 punts armats que es trobaven repartits pels contorns. Aquests recintes militars van entrar en desús l’any 1901 i amb el pas del temps es van degradar fins a desaparèixer, ja que van ser engolits per noves urbanitzacions o van ser enderrocats per manca de manteniment. Del conjunt de la Serra de la Petita se’n conserva la torre i les restes del fortí que compten amb el reconeixement de Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN). L’actuació dels pròxims mesos permetrà revertir el procés de degradació i recuperar el valor arquitectònic i patrimonial, amb la possibilitat d'oferir un nou espai d'interès i oci cultural i paisatgístic a la ciutat.



  • La Policia Local requisa diverses targetes d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda per fer-ne un ús inadequat
    Data de publicació: 19.02.20

    La Policia Local de Berga ha retirat diverses targetes d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda després d’haver detectat un ús inadequat o fraudulent de les mateixes. Es tracta d’una actuació inclosa en la campanya de revisió i control d’aquest tipus de document acreditatiu que permet estacionar el vehicle en espais reservats per a persones de mobilitat reduïda, en zones habilitades per a la càrrega i descàrrega i també en zones d’estacionament amb horari regulat de la ciutat. Els agents de policia i el personal de mobilitat de la zona blava van rebre una formació el passat mes d’octubre per fomentar el bon ús i detectar les targetes fraudulentes.

    Ús inadequat de les targetes

    En els darrers tres mesos, s’han requisat nou targetes d’estacionament a causa de la detecció de diverses irregularitats. S’han denunciat diferents vehicles en aplicació del Reglament general de circulació per haver estacionat en places d’aparcament habilitades per a persones amb mobilitat reduïda, per estacionar a les zones amb horari regulat o en zones habilitades per a la càrrega i descàrrega sense tenir el document acreditatiu corresponent o per fer-ne ús amb la targeta de mobilitat reduïda caducada o fotocopiada. També s’han tramitat tres sancions mitjançant l’aplicació de la Llei 13/2014, del 30 d'octubre, d'accessibilitat i s’han obert diligències penals en un dels casos per haver utilitzat la targeta d’una altra persona que havia mort feia 5 anys.

    Procés d’actuació per l’ús incorrecte de targetes

    En el moment que els agents del cos policial o els agents de control de la zona blava detecten una targeta fotocopiada, falsificada o fora dels casos previstos per la normativa vigent, s’avisa la grua per retirar el vehicle i s’imposa una sanció econòmica corresponent a la infracció comesa. Tot seguit, es retira de la circulació la targeta fraudulenta i, si s’escau, s’informa a les autoritats judicials competents. En el cas de les targetes caducades, un cop han estat retirades pels agents, s’envien a l’organisme emissor per posar-lo en coneixement dels fets i el motiu de la retirada del document.

    Legislació d’accessibilitat

    La legislació vigent en matèria d’accessibilitat (Llei 13/2014, de 30 d’octubre) preveu sancions administratives de caràcter lleu d’entre 300 i 6.000€. També es poden donar casos en què s’empri la via penal per l’ús indegut de targetes fora dels casos previstos, com per exemple per falsificació o per l’ús de persones que no tinguin cap tipus de relació familiar amb el titular, entre d’altres.



          10  11  ...  Següent >

Ajuntament de Berga · Plaça de Sant Pere, 1 · 08600 Berga
Tel. 93 821 43 33 · Fax. 93 821 17 87 · berga@ajberga.cat
Amb la col·laboració:  Ajuntament de Berga