L’Ajuntament de Berga ha celebrat aquest dijous 4 de setembre, la sessió ordinària del ple municipal en què s’han tractat diferents qüestions relacionades amb la ciutat.
L’alcalde de Berga, Ivan Sànchez, ha disculpat les absències dels regidors Guillem Canal (CUP) i Lluís Minoves (BeGI), que no han pogut assistir a la sessió.
El ple ha començat amb la lectura i aprovació de l’acta de l’última sessió celebrada al consistori. Es tracta de la sessió ordinària del 3 de juliol de 2025.
L'àrea d'Hisenda ha presentat una proposta per a l'aprovació del Compte General corresponent a l'exercici de 2024. Es tracta d'un conjunt de documents que el consistori ha d'elaborar anualment sobre el balanç de la situació econòmica. La liquidació dels comptes és la fotografia final de l'estat de les finances públiques a dia 31 de desembre.
El resultat pressupostari de 2024 de l’Ajuntament de Berga és positiu, concretament és de 3.384.300,31 €. El romanent de tresoreria general que mostra la situació de tresoreria, si s’haguessin cobrat tots els imports pendents de cobrar i si s’haguessin pagat tots els imports pendents de pagar, a dia 31 de desembre de 2024 també ha estat positiu (2.974.479,62 €). El consistori berguedà ha tancat l’exercici de 2024 amb un deute viu del 27,9 %, el que suposa una xifra de 5.423.662,29 €. Actualment, el consistori berguedà es finança mitjançant recursos propis i l’obtenció de subvencions.
La proposta inclou el compte de resultat econòmic patrimonial, és a dir, la situació dels béns i drets del consistori, el seu finançament, els préstecs i deutes, les despeses, els ingressos i l’estat d’execució del pressupost de l’any a què es refereix el Compte General. El Compte General està integrat pels comptes anuals de l’entitat municipal i de les seves entitats dependents i, un cop aprovat, s’envia a la Sindicatura de Comptes i el Ministeri d’Hisenda. La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (5), ERC (2), JxB (4) i el PSC (3) i el vot contrari de BeGI (1).
L’àrea de Promoció Econòmica ha presentat una proposta per a l’aixecament de les objeccions efectuades per l’àrea d’intervenció en referència al conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Berga, la Cambra de Comerç de Barcelona al Berguedà i l’Agència de Desenvolupament del Berguedà. Es tracta d’un conveni que té per objecte la creació d’un espai gastronòmic per promoure el producte de proximitat i l’activitat econòmica local, en el marc de la Fira de Santa Tecla de 2025. En concret, el consistori es compromet a fer una aportació de 14.991,90 € a l’entitat empresarial per a les despeses derivades de l’espai esmentat. Les objeccions fan referència a diferents aspectes de la redacció de l’articulat del conveni, així com a l’aportació econòmica que està subjecte a l’obtenció d’una subvenció del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya. La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (5), ERC (2), JxB (4) i el PSC (3) i el vot contrari de BeGI (1).
En aquesta sessió, s’han presentat quatre propostes de reconeixement extrajudicial de crèdit (REC) vinculades a diferents àrees per imputar en el pressupost corrent les obligacions de pagament de despeses compromeses indegudament. Es tracta de despeses relacionades amb serveis de caràcter essencial i necessari que deriven de contractes licitats i formalitzats, la vigència dels quals ha finalitzat o sense haver efectuat la licitació del contracte quan era preceptiu. L’import total de les quatre propostes és de 206.171,23 €. Les propostes de REC han estat aprovades amb els vots favorables de la CUP (5) i ERC (2), l’abstenció de JxB (4) i els vots contraris del PSC (3) i BeGI (1).
L’àrea de Recursos Humans ha presentat una proposa per delegar a la Diputació de Barcelona les funcions de selecció per constituir una borsa de personal temporal en la categoria de Tècnic/a auxiliar d’Educació Infantil.
La Diputació de Barcelona realitza una actuació d’assistència i cooperació local a favor dels ajuntaments, que consisteix en la constitució d’una borsa supramunicipal de personal laboral temporal o funcionari interí. En aquest cas, s’hi poden acollir els ajuntaments de la demarcació de Barcelona amb escoles bressol de titularitat municipal integrades a la Xarxa d’Escola Bressol municipals, com és el cas de l’Escola Bressol Flor de Neu. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
Els regidors i regidores han acordat imposar sancions per la comissió de sis infraccions molt greus i greus de l’ordenança municipal reguladora de la tinença d’animals domèstics i gossos potencialment perillosos.
Les infraccions fan referència a abandonar un animal potencialment perillós, tenir gossos potencialment perillosos sense disposar de llicència, portar el gos sense morrió en les vies públiques i en les parts comunes dels immobles col·lectius, deixar deslligat un animal potencialment perillós o no haver adoptat les mesures necessàries per evitar la seva escapada o pèrdua i la negativa o resistència a subministrar dades o facilitar informació requerida a les autoritats competents, així com subministrar informació inexacta o falsa. En aquest cas, la suma total de l’import de les sis sancions és de 5.859,92 €. Les propostes han estat aprovades per unanimitat.
L’àrea de Serveis Territorials ha presentat una proposta per requerir a AGBAR la transferència del fons d’inversió de millora de la xarxa d’aigua potable per portar a terme diferents projectes inclosos en els pressupostos d’enguany. Es tracta de part del projecte d’arranjament i millora de la captació i portada d’aigües al santuari de Queralt; l’arranjament i millora de la conducció de subministrament d’aigua al castell de Berga, la renovació d’un tram de la xarxa de distribució d’aigua potable al polígon Industrial de La Valldan i la renovació d’un tram de la conducció d’abastament de les captacions de la zona nord-oest. L’import requerit és de 162.844,43 €. La proposta ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (5), ERC (2), JxB (4) i el PSC (3) i l’abstenció de BeGI (1).
En aquesta sessió, s’ha presentat una proposta per aprovar el Document Únic de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM). Els municipis han d'elaborar dos tipus de plans de protecció civil municipal:
Els municipis han de tramitar els seus plans mitjançant DUPROCIM que ha d'incloure, com a mínim, tots els plans de protecció civil municipals pels quals el municipi en té obligació d'acord amb els corresponents plans especials d'emergències de la Generalitat. Un cop aprovat el document, es trametrà a la Comissió de Protecció Civil de Catalunya per a la seva homologació. La proposta ha estat aprovada per unanimitat.
Els grups municipals de la CUP, ERC, JxB i BeGI han presentat una moció de suport als ajuntaments de la Catalunya Nord pel seu compromís amb la llengua catalana impulsada per l’associació Angelets de la Terra. El text posa de manifest la demanda d’aquests ajuntaments a l’estat francès perquè doni suport al reconeixement del català com a llengua oficial de la Unió Europea, així com el dret de parlar català durant els plens municipals. També és una mostra d’agraïment i reconeixement per la solidaritat que la Catalunya Nord ha demostrat envers la ciutadania de la Catalunya Sud en moments decisius de la història recent del territori català. El text també insta a treballar conjuntament, de nord a sud del Pirineu, per fer del català una eina imprescindible de desenvolupament cultural i econòmic del nostre territori compartit. La moció ha estat aprovada amb els vots favorables de la CUP (5), ERC (2), JxB (4) i BeGI (1) i l’abstenció del PSC (3).
En la part de control de la sessió plenària s’ha dut a terme la donació de compte de les disposicions d’alcaldia i de la Junta de Govern Local adoptades des de la darrera sessió ordinària.
També s’ha dut a terme la donació de compte de la delegació de la competència per a l’autorització de matrimoni a la regidora Ermínia Altarriba per tal d’oficiar un matrimoni civil que es portarà a terme al setembre.
A més, s’ha fet la donació de compte de l’adjudicació del contracte administratiu de serveis de manteniment de les instal·lacions contra incendis i sistemes de detecció als edificis municipals.
També s’ha fet la donació de compte dels informes d’intervenció sobre control financer corresponents a l’exercici de 2024 i l’informe sobre personal eventual referent al segon trimestre de 2025.
Un cop finalitzada la part de control s’ha donat pas al torn de precs i preguntes per part dels diferents grups municipals a l’oposició.
El grup municipal Junts per Berga ha formulat preguntes sobre l’aplicació del protocol d’actuació en situacions d’ocupacions d’immobles; el seguiment de diferents projectes com la millora de la captació i portada d’aigües al santuari de Queralt i renovació de la xarxa de clavegueram a la Rasa dels Molins; l’adopció de mesures per evitar el tancament de comerços a l’eix comercial del carrer Major; la necessitat d’arranjar el monument ubicat a la plaça de la Creu que commemora que Berga va ser Ciutat Pubilla de la Sardana l’any 1970; el procés de tramitació del reglament de teletreball; les modificacions urbanístiques que es troben en procés de tramitació; el sanejament de vegetació al perímetre de la urbanització de la serra de Casa en Ponç; el pagament de la quota de l’ICO; la demora en l’inici de les obres d’urbanització dels Pedregals i el calendari de pagament de les quotes urbanístiques; l’abandonament de vehicles a la via pública; la contractació dels serveis de comunicació gràfica i audiovisual per a la creació de la campanya “Vull la piscina”; l’elaboració d’un estudi sobre el parc d’aparcament de vehicles al municipi; la possibilitat de portar a terme alguna acció decorativa a la paret annexa de l’edifici enderrocat al carrer Major i la retirada d’amiant als edificis públics.
El grup municipal del PSC s’ha referit a les obres de pavimentació que s’està portant a terme aquesta setmana en diversos carrers de la ciutat. El grup socialista ha preguntat sobre diferents projectes pendents com la instal·lació d’elements inclusius en els parcs infantils; la renovació de la plaça de Santa Eulàlia; la instal·lació de plaques solars a la coberta del CEM El Tossalet; la xifra de sancions interposades en relació amb les pintades incíviques en parets; la valoració de la campanya “Vull la nit”; la millora de l’accessibilitat a les piscines municipals; la millora de l’enllumenat al carrer Pere II; l’habilitació de papereres en diversos espais de la ciutat; la comissió sobre el model de la gestió d’aigua potable i la posició de l’equip de govern sobre els canvis en la recollida de residus al municipi.
El grup municipal BeGI ha fet preguntes sobre l’endarreriment de l’inici de les obres d’urbanització dels Pedregals; les obres de pavimentació de carrers i la necessitat d’arranjar voreres i la construcció de l’estació d’autobusos.
La sessió ha finalitzat amb l’obertura del torn de preguntes dels veïns i veïnes als membres del consistori per donar compliment a un dels mecanismes que preveu el Reglament de Participació Ciutadana per fomentar la intervenció de la ciutadania en les sessions ordinàries del ple de la corporació.
En aquesta ocasió, el consistori ha rebut dues preguntes, a través de l’adreça electrònica de Participació Popular. La primera qüestió fa referència a la previsió d’inici de les obres d’urbanització dels Pedregals. La segona qüestió és sobre el carregador elèctric ubicat a la carretera de Ribes, a la zona de l’Hospital de Berga, el qual està fora de servei.
En aquesta ocasió, hi ha hagut intervencions del públic assistent. En concret, hi ha hagut una pregunta sobre la manca d’enllumenat en diversos carrers del Barri Vell a causa d’una avaria; la necessitat de restauració d’una construcció de pedra seca de propietat privada; la reposició de llums en diversos fanals al passeig de la Pau.